בית המדרש הבין-תחומי

בסוף יש תערוכה ואירוע אמנות שנתי שפועל לחבר את השיח התרבותי וסצנת האמנות העכשווית עם עולם התוכן היהודי.

בדרך, לפני הסוף, יש חבורת אמנים שדרך לימוד ודיון משותף מגבשת את אופייה של התערוכה והאירועים המלווים אותה.

מהון להון

24.10.19 עד 19.11.19

השנה, שנת התש"פ, אנחנו עוסקים במערכת ההון. עם אוצר התערוכה: פורת סלומון // אוצר פרפורמנס ואירועים: רונן יצחקי // מנחה בית המדרש: הרב יהודה מילר // אמני בית המדרש: מתן בן טולילה, רעיה ברוקנטל, רונן יצחקי, פורת סלומון, עינת עריף גלנטי, שמעון פינטו ואמן אורח דב אברמסון.

התערוכה 'מהון להון' מתגלגלת סביב שולחן, מאמן לאמן - שרשרת יצירות שנולדות זו מזו; מעין 'לימוד בחברותא' בין יצירות אמנות שונות. משב רוח שנושב מיצירה אחת הוא מסלול ההמראה של חברתה, חומר הגלם שלה - צבת בצבת עשויה. השולחן במרכז הוא שולחן בית המדרש, מרחב הלימוד המשותף של קבוצת האמנים שממנו התגבשה התערוכה סביבו.


במשך שלושה חודשים נפגשה קבוצת אמנים ואמניות ללימוד משותף ומעמיק של טקסטים יהודיים העוסקים ביחס הרוחני להון. מתוך הלימוד בחר כל אמן יצירה שלו המאירה נקודת מבט על הנושא. בשלב הבא, נתבקש כל אמן לבחור את אחת היצירות של עמיתיו וליצור לה 'קאבר' – ביצוע מחודש בפרשנות אישית. כך נוצרה שרשרת של יצירות המתגלגלות זו מזו, במעגל 'מהון להון'.
הביטוי הארמי 'מהון להון' מעט שונה מהביטוי המקביל בשפת היומיום: 'מפה לשם'. בשפת היומיום אנו מתכוונים לומר, התגלגלתי ממקום אחד למקום אחר, בלי לשים לב כמעט. הביטוי הארמי אומר: הייתי כאן ועכשיו אני כאן, במקום אחר. במשמעותו המילולית בעברית מקבל הביטוי רובד נוסף – מעבר למערכת ערכית שונה, המתבטאת בשאלת ההון. מה שנחשב כאן אינו מה שנחשב שם; הון שמוערך בעולם אחד, יהיה אולי חסר-ערך בעולם האחר.


תהליך העבודה המתגלגל בין היצירות כמוהו כלימוד בחברותא. הפרשנות של יצירות האמנות מייצרת יחסים בין מערכות-ערך שונות. איכות אמנותית אצל אמן אחד מתורגמת לאיכות שונה ביצירתו של אמן אחר, הנוצרת בסגנון שונה ומתוך מסע אמנותי אחר.
התערוכה מבקשת לעקוב אחרי התגלגלות 'הערך' בשדות השונים ובעולמות אמנותיים שונים, מהון להון: מהערך החומרי אל הערך הרוחני ובחזרה, ומשניהם יחד אל האמנות ובחזרה. מה נותן ערך לדבר 'יקר-ערך'? איזה ערך יש לו כשהוא ממוקם במערכת ערכית אחרת? כיצד הופכת הרוחניות ל'יוקרה', ואיזה מעמד מייצרת היוקרה החומרית במערכת הרוחנית? האם יכול הכסף להיתרגם לכיסופים, והאם השולחן הערוך יכול להיתרגם ל'שולחן ערוך'?


זוהי השנה השביעית של הפרויקט הרב-תחומי של בין שמיים לארץ, פרויקט משתנה שמחפש בכל שנה את גבולותיו החדשים. בשנת 2013 הנושא המרכזי היה 'עכשיו עכשיו'; בשנת 2014 - 'נביא נביא'; בשנת 2015 התמקד הפרויקט במתודת הציטוט '[שם, שם]'; ב-2016 בנושא האֲחֵרוּת: 'האחר האחר' ; בשנת 2017 המוקד היה נושא הגבריות היהודית, בתערוכה 'גבר גבר'; ושנת 2018 הוקדשה לנושא האוטופיה בתערוכה 'סוף סוף'. השנה מוקדש הפרויקט למערכת הערכית של ה'הון' – מהון להון.

אירוע הפתיחה ב 24.10.19 בשעה 19:00 בבית אליאנס עם האוצר פורת סלומון, האמנים המציגים והופעת מוסיקה של יפתח דקל.

הופעה של אנסמבל כעת ב 3.11.19 בשעה 20:00 בבית אליאנס עם המופע חד"פ עם יובל אזולאי, חנניה שורץ, יאיר ברבש ואייל עוגן.

בית אליאנס, רחוב כי"ח 2 ירושלים. הכניסה לתערוכה ולאירועים ללא תשלום. התערוכה נפתחת ב 24.10.19 וננעלת ב 19.11.19.

 

חניון צמוד בתשלום, חנייה ברחובות הסמוכים בכחול לבן. לבאים מחוץ לעיר: מומלץ להגיע ברכבת מתל אביב וכל מקום בארץ עד נתב"ג ומשם לירושלים - תחנת יצחק נבון, בירושלים יש רכבת קלה מתחנת הרכבת יצחק נבון עד שוק מחנה יהודה ומשם 2 דקות הליכה אל בית אליאנס.

האם מבית המדרש יכולה לצמוח אמנות עכשווית?

אנחנו ב'בין שמיים לארץ' מאמינים שכן –

שדורות של יצירה ודיון הגותי יהודי יכולים להציע השראה חדשה לסוגיות שאמנים מתחבטים בהן כאן ועכשיו,

שחיבור מחדש של מרכזי התרבות שדרכיהם נפרדו: מסורת בית המדרש מחד, והאמנות הישראלית מאידך, עתיד לכונן זהות עשירה ועמוקה יותר של התרבות הישראלית, ושמכל זה תצמח אמנות עכשווית מלאת-רבדים ומרתקת.

 

הפרוייקט הרב-תחומי של 'בין שמיים לארץ' הוא ניסוי בהתהוות.

זוהי מעבדה לפיתוח מודל חדש של עשייה אמנותית - אמנות שנוצרת מתוך ובהשראת לימוד בית-מדרשי משותף.

בשבע השנים האחרונות, בכל שנה מחדש - נפגשת קבוצת אמנים מגוונת במשך מספר חודשים ללימוד משותף של טקסטים יהודיים סביב נושא נבחר, ומגבשת מתוך הלימוד פרוייקט שנתי שבמרכזו תערוכה קבוצתית, וסביבו אירועי אמנות מגוונים: פרפורמנס, שירה, התנבאות וצפייה בכוכבים.

עם השנים הולכת ומתגבשת הקבוצה הגרעינית של הפרוייקט, הכוללת אמנים ואנשי תרבות מעולמות תרבותיים ואמנותיים מגוונים, שמנסחים יחד את אופני הפעולה של הקבוצה. יחד איתם הציגו במשך השנים עשרות רבות של אמנים מהבכירים והבולטים ביותר באמנות הישראלית.

באירועים השונים צפו במשך השנים אלפי מבקרים מקהלים מגוונים מכל קצוות החברה הישראלית – חילונים דתיים וחרדים, מקהל האמנות המקומי ועד לקהלים שזה להם מפגש ראשון עם אמנות עכשווית.

בשנת 2013 הנושא המרכזי היה הזמן העכשיו 'עכשיו עכשיו'; ב-2014 הנושא המרכזי היה נבואה 'נביא נביא'; ב-2015 התמקד הפרויקט במתודת הציטוט '[שם, שם]'; ב-2016 בנושא האֲחֵרוּת: 'האחר האחר' ; ב2017 בנושא הגבריות היהודית בתערוכה 'גבר גבר'; וב2018 -  בנושא האוטופיה בתערוכה 'סוף סוף'. הנושא העתידי לפרוייקט של 2019 יהיה 'מהון להון' ויעסוק בסוגיית המערכת הערכית של ההון.

[שם, שם] 2015
נביא נביא 2014
עכשיו עכשיו 2013
סוף,סוף 2018
WhatsApp Image 2019-01-02 at 14.38.26 (1
גבר, גבר 2017
האחר האחר 2016

צילום: דוד וינוקור

© 2016 by Between Heaven and Earth.